Forma zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej po 1 grudnia 2021 r.

Od 1 grudnia 2021 r. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2018 o Krajowym Rejestrze Zadłużonych (tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r. poz. 1909, dalej: u.k.r.z.).

u.k.r.z. wprowadziła do procedur postępowania upadłościowego oraz  postępowania restrukturyzacyjnego nową zasadę składania pism i dokumentów wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Zgodnie z przepisami  art. 216a – 216 ac ustawy z dnia z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (dalej: p.u.)  oraz  art. 196a-196d  ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (dalej: p.r.) od 1 grudnia 2021 r.. wszelkie pisma procesowe i dokumenty w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych muszą być składane wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. W postępowaniu upadłościowym dla osób wymienionych w art. 216aa p.u. (oraz dla dłużnika nieprowadzącego działalności gospodarczej) przewidziany jest wyjątek od tej zasady.

Wierzyciele określonych ustawą kategorii, nie zostali objęci obowiązkiem wyłącznego wnoszenia pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Należą do nich wierzyciele posiadający należności ze stosunku pracy, należności alimentacyjne, renty z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci jak i renty z tytułu zamiany uprawnień objętych treścią prawa dożywocia na dożywotnią rentę. Ustawodawca przewidział swego rodzaju ustępstwa w celu ochrony praw wierzycieli, dla których konieczność korzystania z systemu stanowiłaby istotne ograniczenie. Wymienione wyżej osoby, zachowują możliwość składania pism w tradycyjny sposób czyli za pośrednictwem biura podawczego lub poprzez przekazanie treści wniosku czy oświadczenia w formie ustnej jego pracownikowi lub poprzez nadanie go w placówce pocztowej. Ponadto zgodnie z przepisem art. 4912 ust. 3 zd. 2 p.u. Do wniosku o ogłoszenie upadłości i innych pism procesowych oraz dokumentów składanych przez dłużnika (osobę fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej) stosuje się odpowiednio przepis art. 216aa p.u. oznacza, że niewypłacalna osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie jest zobligowana do korzystania z systemu teleinformatycznego. Jeśli taki dłużnik zdecyduje się na złożenie wniosku w formie “tradycyjnej” to wniosek o ogłoszenie upadłości składa się na formularzu. Wzór formularza wniosku o ogłoszenie upadłości nie uległ zmianie. W dalszym  ciągu obowiązuje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia wzorów formularzy wniosku o ogłoszenie upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej z dnia 17 grudnia 2015 r. (tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r. poz. 392).

Wejście w życie nowych regulacji wiąże się z kształtowaniem praktyki sądów i organów, które stosują nowe rozwiązania. Okazało się, że sądy niektórych apelacji postępują dyskusyjnie biorąc pod uwagę sens i znaczenie wprowadzonej nowelizacji. Otóż w przypadku złożenia wniosku przez pełnomocnika dłużnika o ogłoszenie jego upadłości jako osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej wniosek taki jest “fizycznie” zwracany” Uzasadnieniem takiego postępowania jest to, że przepis art. 4912 ust. 3 w zw. z art. 216aa p.u. ma zastosowanie do wniosków składanych “osobiście przez dłużnika” Jest to pogląd jak już wspomniano istotnie kontrowersyjny. W szczególności stoi on w sprzeczności z ciągle obowiązującym wzorem formularza wniosku dłużnika o ogłoszenie upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jak i formularza wniosku dłużnika o otwarcie postępowania o zawarcie układu na zgromadzeniu wierzycieli przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Jest tam możliwość zaznaczenia, że dłużnik jest reprezentowany przez pełnomocnika.